Türk Mitolojisinde Denizkızı
Denizkızının Türk mitolojisindeki yerinden bahsetmeden önce
sanırım biraz suyun mitlerde ve doğadaki önemine değinmem gerekiyor. Tanrı önce
suyu yaratmıştır. Su yaratılışın başlangıcıdır ve bütün canlılarda sudan
yaratılmıştır. Su bütün din kitaplarında kâinatın özü olarak kabul edilir ve
yaratılışın kaynağı olması yanıyla doğurganlığında temsili olan su, hem hayat
vericidir hem de temizleyici ve arındırıcı özelliğiyle öldürücüdür.
Türk mitolojisinde ise su dünyanın başlangıcıdır ve su
dünyanın da sonunu getirecektir. Türk mitolojisinde dokunulan ve görülen her
şeyin bir ruhu vardır. Bu yüzden suyunda bir ruhu bir koruyucusu vardır. Türk
mitolojisinde su çok kutsaldır. Su iyeleri koruyucusudur fakat onları
kızdırmaktan kaçınmak gerekir. Dünyayı oluşturan dört elementten kirlenmeye
müsait olan su olduğu için onu kirletmek büyük bir ceza gerektirir. Çünkü
toprak sınırsızdır. Ateş yakıcıdır. Hava dokunulmazdır. Bu yüzden su ulaşılabilen
tek elementtir.
Peki, suların, nehirlerin, yaratılışın sahibi su ruhları Türk
mitolojisinde nasıldır!
Diğer mitlere göre Türk mitolojisindeki deniz kızları daha
korumacı ve daha sakindir ve genel olarak bu deniz kızlarının insan kılığına
değil de çeşitli hayvanların kılığına girebildiklerini göreceğiz.
Öncelikle; yaratılıştan önemli bir sembolü olan Ak Ana’dan
bahsetmekte fayda var.
AK ANA
Dünya tamamen su ile kaplıydı Ak Ana sudan çıktı ve gök yüzde gezmeye başladı bu esnada Tanrı Ülgen’e yeryüzünü yaratması söyledi. Ve tanrı Ülgen yeryüzünü yaratarak dünyanın dengesini sağlamak içinde üç büyük balık yarattı.
Ak Ana dünya yaratıldıktan sonra canlılara ruh verdi ve
yaratılış döngüsü tamamlanmış oldu.
Yaratılışta önemli bir yere sahip olan Ak Ana; Deniz
Tanrıçası, Ağ Ana, Ürüg Ene, Şura Ene, Sagan Ece gibi farklı türk toplumlarında
farklı adlarla anılır.
Akdeniz’de yaşayan Ak Ana; tasvir edilirken ışıktan bir
bedene sahip olduğu taç benzeri bir boynuzu olduğu ve mavi uzun bir balık
kuyruğuna sahip olduğu söylenir. Aynı zamanda etrafında sürekli dönen
denizyıldızları da onun kutsallığını niteler şekildedir. Ak Ana’yı önemli kılan
bir ayrıntıda Göktürklerin Atası ile evlenmiş olmasıdır.
Sık sık yeryüzünde ve gökyüzünde seyahate çıkan Ak Ana;
yeryüzünde geyik kılığında gezinir.
Anadolu’da Ak Ana ile birleştirilmiş Aka adında bir tanrıçadan
bahsedilir bu tanrıça akarsu ve ırmaklardaki canlıların koruyucusudur.
Ak Ana gibi kılık değiştirebilen diğer bir iye ise; Su
İyesi(su perisi)
SU İYESİ
SU İYESİ
Nehrin derinliklerinde bir kaya vardır bu kayaların altında
su iyelerinin sarayları vardır.
İnsanlara zarar vermek gibi bir düşünceleri olmayan su
iyileri bazı dengesiz hareketlerinden dolayı denizi dalgalandırır ve yıkılan
barajlar yüzünden insanlar ölür fakat yine de insanlara zarar vermek gibi bir
düşünceleri yoktur.
Yarı balık yarı kadın görünümünde olan su iyelerinin
görüntüsü hakkında iki farklı söylem var; genel olarak deniz kıyısına çıkmayı
çok seven su iyeleri bir kısama göre yere değen uzun saçlara sahip beyaz
görünümdeyken
Bazı Türk toplumlarında göre ise saçsız, kaşsız ve cisimsiz
açık renk kıyafetler giyinirler.
Her su kaynağı bir iyeye sahiptir.
Ve su iyeleri de şekil değiştirme özelliğine sahiptir. İster
kuş kılığına girer göklerde uçarlar ister yılan kılığına girer toprakta gezerler.
O sebeple dikkat edin karşınıza belki bir yerde su iyesi çıkabilir!
Her toplumun anlatısına göre yapısına diline göre değişiklik
gösteren su mitlerinden bir diğeri de çay ninesidir.
Çay Ninesi
Çay ninesi çaylarda ve derelerde yaşar ve doğrudan al ruh
ile bağlantılıdır. (https://tatliruyalarmasali.blogspot.com/2016/09/albasti.html
albastı yazımız) bu yüzden ortak pek çok bilgi göreceksiniz. Kimi toplumlara
göre kötü bir ruh olarak tasvir edilirken kimi mitolojilere göre iyi de tasvir
edilmiştir.
Çay ninesi az evvel saydığımız ruhlara göre saldırgan bir
yapısı vardır. Öncelikle bir köprüden geçiyorsunuz ve suyu izleme koyuldunuz bu
çay ninesini çok sinirlendirir. Çünkü o suyun sahibi o dur. Bir süre sonra
başınız dönecektir ve bir bakmışsınız ki çayın içindesiniz artık. Sonrası…
Su sahibini sinirlendirip size zarar vermesine sebep olacak
ve kesinlikle yasak olan iki şey daha var;
Birincisi kesinlikle suya çöp atamazsınız!
İkicisi suya kirli su dökemezsiniz!
Bunları yaparsanız suyun derinliklerine çekilip
cezalandırılırsınız…
Çay ninesi kızıl saçlı yaşlı bir kadın olarak tasvir
edilmesine rağmen bazı toplumlar tarafından ise erkek olarak tasvir edilir.
Çay kenarında yaşayan bu erkek kuraklık ve hastalık getirir.
Eğer bir genç ilk kez Çaydan su almaya gidiyorsa su sahibine
selam vermeli ve ona adak olarak suya para atmalıdır. Aksi halde suyun sahibi
yine çok kızacaktır.
Nehirlerde Yaşayan Ruhlar
Çay ninesi ile aynı özelliklere sahip bu ruhlardan halk çok
fazla korkar. Bu yüzden güneş battıktan sonra asla nehirden su almazlar.
Eğer zaruri bir ihtiyaç ise çok sessiz ve suyu aktığı yöne
doğru suyu alır ve bu esna da çeşitli dualar okurlar.
Tatarlar bu ruhlara “Su Dedesi” derler.
Tabii ki su da yaşayan mitolojik ruhlar bu kadar az değil fakat
yazmış olduğum yazı silindiği için yazıyı yeniden bu kadar toparlayabildim. Ah çok
üzgünüm L
Ve hikâyemizin sonu; denizin derinliklerine çekilen
mürettebat büyük bir kayanın altından girilen kocaman altın ve mermerden
yapılmış el değmemiş bir saraya getirildi. Dili tutulan mürettebatın çoğu bu
güzelliğe hayran kaldı ve denizkızlarıyla birlikte orada yaşamayı kabul etti. Fakat
aralarından dönmek isteyenlerde oldu onlara ise bazı seçenek verildi.
1.Hafızaları silinecek ve dünyada sonsuza kadar
yaşayabilecekleri kadar çok altınla dünyaya yollanacaktılar.
2.Hafızaları silinmeyecek fakat konuşma ve yazma yetenekleri
ellerinden alınıp yine altınla yollanacaklardı.
3. hafızaları silinmeyecek, dilleri ve yazı yetenekleri
alınmayacak, altınla dünyaya yollanacak fakat ilk çocuklarını suya adak
edeceklerdi.
4. Hiçbir şey almadan ve hiçbir şey vermeden soğuk suya
gitmek
…
Siz hangisini seçerdiniz?
aaa! Unutmadan mitolojide sıcak su; cenneti, soğuk su; cehennemi
temsil eder. Umarım 4. dememişsinizdir. ;)
Bir denizkızı dizisi tavsiyesi: SİREN
Bir denizkızı dizisi tavsiyesi: SİREN
KAYNAKÇA
KARAKURT. Deniz, “TÜRK MİTOLOJİ SÖZLÜĞÜ”,E-KİTAP.2013 (file:///C:/Users/Elif%20Duman/Downloads/0608-Turk_Mitoloji_Sozlugu.pdf)
BEYDİLİ. CELAL, “TÜRK MİTOLOJİSİ ANSİKLOPEDİK SÖZLÜK”,YURT
YAYINLARI
2005-ANKARA (SY-136,501)
Yorumlar
Yorum Gönder